Partnerzy

A- A A+

Czy downsizing to do końca nowe zjawisko?

17.05.2015

      Przeglądając internet natknąłem się na komentarz internauty, który trafnie zauważył,że zjawisko downsizingu postępuje od początku motoryzacji. Zainspirowany tym wpisem postanowiłem napisać artykuł pt. Czy downsizing to do końca nowe zjawisko? Do wpisu posłuży historia silników Volvo począwszy od 1927 r. Idea downsizingu polega na zmniejszeniu pojemności silnika oraz czasami zmniejszenia liczby cylindrów. Celem tego zabiegu jest zmniejszenie spalania oraz emisji szkodliwych substancji. Trend ten zauważalny jest szczególnie w ostatnim czasie, najlepszym przykładem są nowe silniki z serii Drive-E o mocy od 120 KM do 320 KM wszystkie o pojemności 2 litrów. Pierwszy wyprodukowany przez Volvo silnik miał pojemność 1944 cm3 oraz moc 28 KM. W latach 30-tych Volvo zaczęło stosować 6 cylindrowe silniki o większej mocy i pojemności (3,7l, 80 KM) w modelu PV653. W roku 1946 możemy zauważyć dość duży przeskok. Z 1.6 litrowej jednostki wyciśnięto 85 KM w modelu PV444. Moc jest niemalże identyczna ale pojemność zmniejszono o 2.1l i obcięto 2 cylindry. Do początku lat 60-tych silniki poddawano tylko drobnym zmianom bez wpływu na pojemność i moc. Wraz z nadejściem jednego z najbardziej kultowych modeli Volvo Amazon w 1961 zadebiutował silnik oznaczony symbolem B18 o pojemności 1.8l i 4 cylindrach. W topowej odmianie rozwijał 115 KM.

   Volvo P1800 nie trzeba przedstawiać nikomu. Ulubieniec wielu osób na całym świecie, zagrał pierwszoplanową rolę w serialu Święty prowadzony przez Rogera Moore'a który posiadał jeden egzemplarz na własność. Rok po debiucie do oferty dołączono jednostkę o mocy 120 KM i pojemności 2l. Nowością był pierwszy wtrysk paliwa w gamie silnikowej Volvo.



   Po trzech dekadach Volvo powróciło do silników V6 w serii 262 o mocy około 150 KM. Spowodowane było to faktem, iż były to limuzyny. W szczególności model 262C charakteryzował się luksusowym wykończeniem wnętrza a limuzyna prawie zawsze idzie w parze z dużym silnikiem.

   Pierwszym seryjnie produkowanym autem z turbo doładowanym silnikiem był Saab 900 z roku 1978. Saaba i Volvo łączy wspólne pochodzenie oraz początek ery "Turbo". Siedem lat po Saabie Volvo zaprezentowało swój pierwszy silnik z turbo doładowaniem w modelu 780. Warto wspomnieć fakt, że był to ostatni model zaprojektowany przez włoskie studio projektowe Bertone. Najmocniejsza jednostka oferowała 200 KM z 2l pojemności. Po 30 latach Volvo oferuje silniki o takiej samej pojemności i mocy z serii Drive-E (2.0 190 KM). Drugim uturbionym Volvo był model 480 z jednostką 1.7l i mocy 122 KM.

                                 


   Początek lat 90 przyniósł kolejny wzrost mocy z relatywnie małej pojemności. 2.3l i 250 KM w Volvo 850. Debiut 850-tki rozpoczął erę pięciocylindrowych jednostek Volvo. Kolejny podrasowany silnik pojawił się w 2003 r. w modelach S60&V70R z 2.5l pojemności wyciśnięto 300 KM. W tym momencie warto powrócić do lat 30-tych gdzie 3.7l silnik legitymował się mocą zaledwie 80 KM. Zwróćmy uwagę na różnicę pojemności wynoszącą 1.2l i wzrost mocy o 220 KM.









   Doszliśmy do współczesności gdzie downsizing stał się niemalże standardem. Nowa jednostka Volvo Drive-E w Volvo XC90 rozwija 320 KM z 2l pojemności. Oprócz idei downsizingu zauważyć można nowy trend w zasilaniu pojazdów paliwami alternatywnymi takimi jak wodór. Volvo na dzień dzisiejszy nie oferuje silników napędzanych wodorem, ale coraz śmielej wkracza w napęd hybrydowy który jest dostępny w dwóch modelach V60 Plug-in-Hybrid oraz XC90 T8.

Komentarze
0

Write a comment

  • Required fields are marked with *.

If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.
 

Sondy

No polls available at this time.

Pozdrowienia

CentrumVolvo.pl
Posts: 1
Comment
new comment
Reply #1 on : Wed February 24, 2016, 12:47:03
Wpisujcie swoje pozdrowienia :)
Pokaż wszystkie wpisy