Partnerzy

A- A A+

Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD

23.10.2017

   Przygoda z Volvo V40 Cross Country rozpoczęła się przypadkiem. Wydaje się, że ciężko jest mówić o testowaniu auta przez przypadek, do którego trzeba się przygotować a jednak. Jechaliśmy po nowe XC60, na miejscu okazało się, że zarezerwowany egzemplarz został uszkodzony, w zamian otrzymaliśmy wspomniane V40 CC. Po odszukaniu auta na parkingu, zastała nas miła niespodzianka, oznaczenie T5 z logo Polestar na klapie bagażnika. Cały zestaw połączono z napędem AWD na 4 koła, dzięki temu 400 Nm jest płynnie przekazywane na koła za pomocą 8 biegowej, automatycznej skrzyni biegów znanej z innych modeli. Podczas 6 dni testów na różnych drogach (autostrady, miasto, drogi leśne) nie było najmniejszego problemu z pracą skrzyni, jest niesamowicie czuła na każde muśnięcie pedału gazu. W jeździe miejskiej jest zaprogramowana na eco driving, zmienia biegi przy 2000 tys. obr./m mocniejsze wciśnięcie gazu przesuwa wskazówkę obrotomierza dużo wyżej. Zostając w temacie osiągów warto wspomnieć jeden fakt. V40-tka jest niepozornym autem, najmniejsze w gamie Volvo, osadzone na 18” kołach. Jego możliwości może zdradzić znaczek T5, a jeśli z niego zrezygnujemy, otrzymujemy, mały, zakamuflowany bolid i zdziwienie innych kierowców jak nagle się oddalamy i bezcenne miny zaskoczonych pasażerów (wciśniętych w fotel :) przy wciśnięciu pedału przyspieszenia w „podłogę” obroty dochodzą do 6000 obr./min. dzięki AWD ryzyko poślizgu jest minimalne. Dodatkową zaletą napędu na cztery łapy są możliwości w terenie (wiadomo, że nie jest to rasowa terenówka) ale w połączeniu z większym prześwitem dobrze sobie radzi na leśnych i błotnych drogach. Jeśli lubicie jeździć na ryby lub grzyby, bez obaw przejedziecie przez lekki teren, zobaczycie to na zdjęciach. Samo zawieszenie jest sztywne dając bardzo dobre prowadzenie i wyczucie auta, jednocześnie pokonuje nierówności miękko. W stosunku do słabszych wersji silnikowych układ hamulcowy charakteryzuje się większą siłą hamowania, lekkie dotknięcie hamulca bardzo skutecznie zatrzymuje auto niemalże w miejscu.  Pozostając w temacie mechaniki odnalazłem jedną wadę, brak Auto Hold dla automatycznej skrzyni, w mieście jest to bardzo wygodne rozwiązanie, ponieważ nie trzeba wciskać hamulca podczas postoju. Brak tej funkcji wynika z zastosowania klasycznego „ręcznego” Brakowało mi wyświetlacza dotykowego. Jest to sprawa indywidualna, ale mając porównanie z innymi modelami, dotyk jest dużo wygodniejszy, szczególnie podczas wpisywania większej ilości tekstu, np. podczas włączania nawigacji – wpisanie miasta, ulicy, kodu pocztowego jest dużo wygodniejsze na dotykowym wyświetlaczu. Systemy bezpieczeństwa takie jak ostrzeganie przed kolizją (sygnał dźwiękowy i wizualny na przedniej szybie obudzą każdego w razie zagrożenia), BLIS (warto byłoby zastosować mocniejsze lampki ostrzegawcze) czy czytanie znaków drogowych działa książkowo. Testowy egzemplarz wyposażono w oświetlenie przednie Full Led. Zasięg świecenia można porównać do świateł ksenonowych jednak światło jest trochę jaśniejsze. Jadąc na światłach drogowych mamy jasno jak w dzień i to dosłownie, źródło światła jest bardzo silne. Takie rozwiązanie doceni się szczególnie podczas nocnej jazdy po leśnych drogach, można dużo szybciej zauważyć świecące oczy zwierząt. Dodatkowo nie musimy się martwić o kierowców z naprzeciwka, ponieważ układ AHB automatycznie wyłączy światła drogowe, gdy jedzie samochód z naprzeciwka lub wjedziemy do terenu zabudowanego. Zostając w temacie techniki kilka słów o start&stop, po wielu testach znalazłem (w końcu) zastosowanie i nie jest to jazda w korku, gdzie silnik się wyłącza i włącza co chwile a ruch wahadłowy na trasie. Rzeczywiście w takiej sytuacji ma to sens, gdy stoimy powyżej minuty i nie musimy się martwić o przekręcanie kluczyka. W kwestii wyciszenia i komfortu jazdy nie ma żadnej niespodzianki, jest cicho i wygodnie, jedynie brakowało mi elektrycznych foteli, przy kilku kierowcach jest to bardzo wygodne. Pewnie zastanawiacie się jak wygląda kwestia spalania, jest nieźle. 13.3 l/100 km w Warszawie, 8,1 l/100 km podczas jazdy po drogach krajowych na dystansie 160 km. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z testu.

 

 

 

 

Komentarze
0

Write a comment

  • Required fields are marked with *.

If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.
 

Sondy

No polls available at this time.

Pozdrowienia

CentrumVolvo.pl
Posts: 1
Comment
new comment
Reply #1 on : Wed February 24, 2016, 12:47:03
Wpisujcie swoje pozdrowienia :)
Pokaż wszystkie wpisy