Partnerzy

A- A A+

Volvo XC90 D5 AWD - 2015r.

     Pod koniec roku do testów otrzymaliśmy kluczyki a w zasadzie pilot do nowego Volvo XC90. Byłem bardzo ciekaw tego auta ponieważ w 95% jest zbudowane od nowa i w całości przez Volvo nie korzystając z gotowych rozwiązań innych producentów. Zastosowano w nim również kontrowersyjne silniki Postanowiłem wszystko sprawdzić. Zacznę od sprawdzenia jego szwedzkich korzeni. Silniki jak i całe auto produkowane jest w szwedzkich zakładach należących do Volvo. Hasło made by Sweden widoczne jest na każdym kroku za sprawą prostego i skandynawskiego designu.

   Jak możecie zobaczyć, wnętrze jest bardzo minimalistyczne w którym znalazło się tylko kilka przycisków. Nie znajdziemy w nim żadnych zbędnych ozdób, wszystko jest maksymalnie proste i intuicyjne w obsłudze. Można to porównać do szwedzkich mebli - prostota i funkcjonalność. Jest to powrót do czasów świetności Volvo sprzed wielu lat. Tak jak w poprzednich testach, całość podzieliłem na 10 kryteriów.

1. Silnik

   Wiele osób zastanawia się nad faktem upakowania 2 litrowego silnika do tak dużego samochodu. Nowa jednostka z serii Drive-E o mocy 225 KM bardzo sprawnie napędza dwutonowe auto (silnik wyposażono w dwie turbosprężarki). Przy tym jest bardzo cicha, nawet na wysokich obrotach oraz gdy jest "zimna". Do kolejnych zalet zaliczyć można brak odczuwanych wibracji oraz umiarkowane spalanie. Podczas jazdy miejskiej auto średnio potrzebuje 7l/100 km a przy prędkościach autostradowych 10l/100km. Dla porównania silnik D4 AWD w XC60 o mocy 190 KM spalił podobne ilości paliwa. Powiem szczerze, że jeśli ktoś nie wie, że silnik ma tylko 4 cylindry, ma bardzo małe szanse na zorientowanie się. Układ Start-Stop działa bardzo płynnie, nie powodując praktycznie żadnych wibracji podczas gaszenia i włączania silnika.

2. Układ hamulcowy

Hamulce są bardzo wydaje, zarówno w mieście jak i na trasie. Nie czuć podczas hamowania, że mamy do czynienia z tak ciężkim autem. Również układy bezpieczeństwa skutecznie potrafią wykorzystać hamulce.

3.Zawieszenie

   Testowy egzemplarz został wyposażony w pneumatyczne zawieszenie FOUR-C. System umożliwia wybranie jednego z trzech trybów pracy: ECO, komfort oraz dynamiczny. W trybie komfort auto staje się kanapą na kołach, dosłownie, zawieszenie jest wówczas dość miękkie i z gracją wybiera nierówności. Tryb dynamiczny mocno usztywnia i utwardza zawieszenie. Ten tryb świetnie sprawdza się na autostradzie, niwelując praktycznie do zera bujanie auta nawet podczas ostrej zmiany pasa ruchu. Również w ciasnych zakrętach bujanie nadwozia nie występuje. Dodatkowo auto może automatycznie się obniżyć po zgaszeniu silnika aby było łatwiej wysiąść i wsiąść. Warto wspomnieć, że praca zawieszenia jest niesłyszalna w trybie komfortowym. Nawet na bruku płynie a nie jedzie.

4. Prowadzenie&manewrowanie

   To auto w zasadzie prowadzi się samo. Bardzo precyzyjny układ kierowniczy o zmiennej sile wspomagania (na podstawie znaków drogowych sam ustala siłę wspomagania) Duże szyby oraz lusterka zapewniają bardzo dobrą widoczność. Podczas parkowania bardzo pomocny okazał się system kamer 360° który z "lotu ptaka" wyświetla obraz naokoło auta. Przyznam, że parkowanie w ciasnych miejscach nie sprawia najmniejszego problemu. Podczas jazdy ma się wrażenie, że świat zewnętrzny jest gdzieś po za nami. Trochę tak jakby zamknąć się w kapsule z dala od świata, fenomenalne wrażenie.

5. Oświetlenie

   Całe oświetlenie wykonano w technologii LED. Przednie światła dają bardzo intensywne światło oświetlające dwa pasy ruchu jednocześnie. Funkcja doświetlania zakrętów działa bez zarzutu. Automatyczne światła drogowe działają w pełni automatycznie, zaraz po wykryciu innego auta, przełączały się na światła mijania.

 

   Luksusowe wykończenie wnętrza podkreślają podświetlone listwy dekoracyjne w całości wykonane z naturalnego drewna. Po otwarciu drzwi, progi oraz najbliższe otoczenie wokół drzwi również jest podświetlone. Aby poprawić komfort użytkowania auta w ciemności podświetlono klamki zewnętrzne. Gałka skrzyni biegów również otrzymała podświetlenie.

6. Multimedia

   System audio Bowers&Wilkins należy do najlepszych samochodowych audio na świecie. 19 głośników, możliwość własnych ustawień lub wybranie np. efektu sali koncertowej w Goteborgu (naprawdę daje to wrażenie bycia tam na miejscu). Po podłączeniu telefonu poprzez Bluetooth można odtwarzać własną muzykę lub skorzystać z łączą Ipod®, płyty CD lub kart pamięci.

   Zamiast tradycyjnych zegarów zastosowano 12" wyświetlacz, który wyświetla informacje pokładowe, znaki drogowe, mapy od nawigacji GPS oraz aktualne położenie skrzyni biegów. Nawigacja działa bez żadnych zarzutów, od razu znajduje cel i dokładnie prowadzi na miejsce.

   Wyświetlacz przezierny (Head-up) wyświetla informacje na szybie, jest to bardzo wygodne, ponieważ nie wymaga odrywania wzroku od drogi. Zarówno znaki drogowe jak i prędkość oraz komunikaty nawigacji GPS są na bieżąco wyświetlane.

7. Systemy bezpieczeństwa

   W testowym egzemplarzu znalazł się komplet systemów bezpieczeństwa znany również z innych modeli Volvo. Część z nich rozbudowano. RSI (informacja o znakach drogowych) rozbudowano o czytanie znaków "fotoradar" oraz znaki pokazujące rozjazdy dróg. System LKA(informacja o zmianie pasa ruchu) potrafi przejąć ster nad kierownicą. Oddzielny test przeczytacie tutaj. W testach EURO Ncap otrzymał 5 gwiazdek z wynikiem 97% ochrony dorosłych pasażerów. Również w testach IIHS otrzymał maksymalną notę. Na szczęście nie musiałem sprawdzać wytrzymałości szwedzkiej stali na własnej skórze :)

8. skrzynia biegów

   8 biegowy automat żongluje biegami w tempie komety. Zmiana biegów jest nieodczuwalna, również podczas sekwencyjnej zmiany. Dzięki 8 przełożeniom przy 140km/h silnik uzyskuje zaledwie 2000 obr./min. Przy spokojnym operowaniu pedałem przyspieszenia, auto jest utrzymywane na możliwie najniższych obrotach. Podczas gwałtownego wciśnięcia pedału gazu, skrzynia reaguje natychmiast.

9. Wyciszenie&komfort jazdy

   Auto zostało tak zaprojektowane, że podczas jazdy ma się wrażenie odizolowania od świata zewnętrznego. Cisza, harmonia, spokój. Metry kwadratowe skóry, drewna oraz aluminium dają wrażenie luksusu ale nie nachalnego.  Dodatki manifestują to w minimalistyczny sposób - Made by Sweden. Całość dopełniają wentylowane, podgrzewane, w pełni regulowane fotele, które wręcz pieszczą ciało podczas jazdy. Podparcie boczne, ud oraz resztą funkcji możemy sterować za pomocą wyświetlacza. Po przejechaniu 500km czułem się zrelaksowany, jakbym dopiero wsiadł do środka. Czas się zatrzymuje. Pasażerowie z tyłu mogą ustawić indywidualną temperaturę, podgrzewanie foteli oraz wyregulować oparcie.

10. Ergonomia

   Wiele osób zastanawiało się czy sterowanie funkcjami samochodu za pomocą tabletu jest wygodne i bezpieczne podczas jazdy. Odpowiadam, bardzo wygodne i bezpieczne ponieważ funkcje są pogrupowane - systemy bezpieczeństwa, start&stop i inne najważniejsze ustawienia dostępne są na jednym z trzech pulpitów. Na drugim znajdziemy audio i multimedia, na trzecim pozostałe funkcje jak dostęp do kamer itp. Wszystko jest banalnie proste, nie wymaga instrukcji a nawet czasu na naukę. Ustawienia klimatyzacji oraz foteli dostępne są zawsze na wierzchu. Wyświetlacz jest tak czuły, że trzymając palec w odległości około pół centymetra już zareaguje. Fajne jest to, że wszystkie elementy bezpieczeństwa, komfortu itp. można ustawić indywidualnie lub po prostu wyłączyć. Nawet ESC można wyłączyć, wówczas auto staje się bardziej sportowe.

   Podsumowując, nowe Volvo XC90 rzeczywiście jest zbudowane w idei made by Sweden. Prostota wnętrza, ergonomia i najlepsze materiały wykończeniowe i bardzo wysoki komfort jazdy. Wróciło stare, dobre Volvo.

Sondy

No polls available at this time.

Pozdrowienia

CentrumVolvo.pl
Posts: 1
Comment
new comment
Reply #1 on : Wed February 24, 2016, 12:47:03
Wpisujcie swoje pozdrowienia :)
Pokaż wszystkie wpisy