Partnerzy

A- A A+

Volvo XC90 T6 AWD - 2016 r.

   Dwa dni spędzone na pokładzie Volvo XC90 T6 AWD to była czysta przyjemność. Jakiś czas temu testowaliśmy już XC90 ale z innym silnikiem. Głównym celem tego testu było porównanie nowej jednostki T6 (2.0l, R4) ze starą T6 (3.0 l, R6) którą testowaliśmy w S60. Downsizing już na dobre wpisał się w realia współczesnej motoryzacji i wpakowanie 2 litrowego silnika do SUV'a, który waży dwie tony nikogo już nie dziwi. Na pierwszy rzut oka wydaje się to trochę abstrakcyjne ale po kolejnych kilometrach spędzonych za kierownicą muszę stwierdzić, że takie połączenie ma sens i sprawuje się doskonale.

   320KM zapewnia bardzo dobre osiągi i nie powoduje zadyszki nawet podczas prędkości autostradowych. Za przenoszenie mocy odpowiada 8 biegowy automat japońskiej produkcji Aisin. Kierowca ma do dyspozycji 4 tryby pracy samochodu modyfikujące parametry silnika, zawieszenia, skrzyni biegów oraz układ hamulcowy. Tutaj zaczyna się przygoda. XC90 może być zarówno rodzinnym wozem jak i przeobrazić się w dynamicznego SUV'a, który zawstydzi nie jednego kierowcę. Aby opisać pracę silnika muszę jednocześnie opisać działanie poszczególnych trybów pracy samochodu. Na początek kilka informacji na temat testu. 90% jazdy odbyło się na autostradzie oraz drogach po za miastem, również krętych aby sprawdzić właściwości jezdne.

  • Tryb Eco

Jak sama nazwa wskazuje jest to tryb najbardziej ekonomiczny. Zawieszenie jest komfortowe oraz obniżone. Praca skrzyni biegów jest łagodna, nastawiona na szybką zmianę biegów, ponadto na wyświetlaczu pojawia się informacja na ile jedziemy ekonomicznie. Tryb ten ma sens praktycznie tylko podczas płynnej jazdy np. na autostradzie. W innym wypadku tryb eko nie ma sensu. Średnie spalanie autostradowe wynosiło 12l/100 km.

  • Tryb komfort

Tryb komfortowy nastawiony jest na komfort jazdy, najbardziej nadaje się do codziennej jazdy. Zawieszenie jest komfortowe ale nieco twardsze niż w trybie eko, również skrzynia zmienia biegi na wyższe dość szybko, ale w razie potrzeby wciśnięcie pedału gazu w podłogę gwarantuje szybkie przyspieszenie. Spalanie? według wskazań komputera nie ma żadnej różnicy pomiędzy trybem Eko a komfortowym i waha się na średnim poziomie 12l/100 km.

  • Tryb dynamiczny

Tryb dynamiczny różni się diametralnie od pozostałych trybów. Samochód staje się wyrywny i bardzo dynamiczny. Chcecie być pierwsi z pod świateł? Nie ma problemu. Dodatkowo zawieszenie jest obniżone, twardsze i daje fenomenalne wrażenia z jazdy. Praca skrzyni biegów nastawiona jest na sportowe osiągi i już podczas postoju na biegu jałowym obroty są większe o 100 obr./min. Prawdziwe atrakcje są po wciśnięciu gazu w podłogę. Skrzynia zmienia biegi dopiero przy 6000 obr./min. Również hamulce są dużo bardziej czułe. Spalanie? Diametralnie rośnie, ale 320 KM i 2 tony masy mają wpływ na spalanie. Pewnie większość z Was zastanawia się nad brzmieniem 4 cylindrowej jednostki. Przyznam, że im większe obroty tym większa przyjemność dla ucha. Ciężko porównać dźwięk do znanych mi silników. Nie brzmi jak typowa 4 cylindrówka ani rzędowa 5 z których Volvo jest słynne ani nie jest to rzędowa 6 znana np. z testu S60. duży plus za brak turbo dziury. Do 3000 obr./min silnik jest doładowany przez kompresor, powyżej wspomnianej liczby do akcji wkracza turbosprężarka. Kompletnie nie czuć przejścia na turbinę. Porównując nowe T6 ze starym T6 to plus należy się dla nowej jednostki za bardzo płynną pracę oraz brak turbo dziury. W testowanym S60 ze starą T6 pod maską było czuć "kopnięcie" w plecy podczas gwałtownego przyspieszenia, tutaj moc jest przenoszona bardzo płynnie. Spalanie w nowej T6 jest średnio o litr większe. Należy pamiętać, że XC90'tka jest cięższa i większa więc stanowi większy opór.

  • Tryb off-road

W tym trybie prędkość jest ograniczona do 50 km/h a wciśnięcie pedału przyspieszenia nie powoduje żadnych odczuć, tylko powolne przyspieszanie. Nadwozie jest podwyższone do pełnej wysokości i staje się zarazem bardzo miękkie. Przy bardzo dziurawym terenie samochód bardzo płynnie porusza się po dziurach nie kołysząc się podczas jazdy.

O testach systemów bezpieczeństwa oraz innych elementach możecie przeczytać w naszym poprzednim teście.

Sondy

No polls available at this time.

Pozdrowienia

CentrumVolvo.pl
Posts: 1
Comment
new comment
Reply #1 on : Wed February 24, 2016, 12:47:03
Wpisujcie swoje pozdrowienia :)
Pokaż wszystkie wpisy